Tahukah Anda?? Bahaya Menonton TV






Menonton televisyen lebih dari 2 hingga 3 jam sehari boleh meningkatkan resiko penyakit kencing manis.dan penyakit jantung. Demikian kajian oleh JAMA, sebuah jurnal Persatuan Perubatan Amerika.





       Menonton tv juga sering dikaitkan dengan pemakanan sewaktu menonton yang boleh                meningkatkan berat badan disamping mudah terkena serangan jantung, rabun bagi kanak-kanak selain memendekkan usia dan mengurangi waktu tidur.




Strategi pengurusan terbaik ialah matikan tv 1 jam sebelum waktu tidur bagi penjagaan mata anak2 anda (termasuk anda juga). Kerana jumlah kekanak yang rabun dekat (Myopia) lebih tinggi di Tokyo dan Hongkong (lebih-kurang dengan Malaysia juga). Anak2 yang rabun dekat ini menghabiskan masa 3 hingga 4 jam sehari menonton tv atau permainan video menerusi komputer. Sedangkan masa mereka bermain di luar rumah sangat singkat.






Strategi pencegahan yang terbaik: Luangkan masa dua jam sehari di luar bagi mengurangkan risiko kanak-kanak rabun dekat. Mulalah menggalakkan mereka memberi tumpuan kepada objek dalam jarak yang jauh, yang membantu menguatkan penglihatan mereka






2 comments:

  1. I currenty sitting infront my lappy more than 10 hours, same effects?
    Salam kenal,
    nice blog,
    done following you,
    Kalau free jemput singgah ke blog saya,
    Bagi komen and nasihat ok.
    http://fahmiefiras.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. w'kmslm..slmt b'knalan...thnks..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...